MABADI’ ILMU TAJWID



MABADI’ ILMU TAJWID


وَالأَخْذُ بِالتَّجْوِيدِ حَتْمُ لاَزِمُ    مَنْ لَمْ يُجَوِّدِ القُرْءَان ءَاثِمُ
لِأَنَّهُ بِهِ الْإِلَهُ أَنزَلَا                    وَهَكَذَا مِنْهُ إِلَيْنَا وَصَلَا
Dan beramal dengan tajwid itu satu kewajipan. Barangsiapa yang tidak mentajwidkan al-Quran maka ia berdosa. Kerana bersama-sama dengan tajwid, Allah menurunkan al-Quran, dan demikianlah al-Quran itu sampai kepada kita.                                                                    - Imam Ibn Al Jazari -

DEFINISI TAJWID
Memperelokkan sesuatu.
Iaitu mengeluarkan setiap huruf hijaiyah dari makhrajnya dan diberikan haknya dan mustahaknya.

KETERANGAN
Hak
Sifat Asal
Contoh Syiddah, Isti’la dan Istitholah.
Mustahak
Sifat Mendatang
Contoh Idgham, Izhar dan Tafkhim.

HUKUM
1.
Fardhu kifayah
Belajar teori Ilmu Tajwid.
2.
Fardhu ain
Mengamalkannya / Praktikalnya.

MATLAMAT
Memelihara sebutan atau ucapan daripada melakukan kesalahan dalam membaca Al-Quran.

RUKUN BACAAN AL-QURAN
1
Bertepatan dengan satu wajah dari wajah-wajah Nahu.[1]
2
Bertepatan dengan Rasm Uthmani.[2]
3
Sah sanad.[3]

MARTABAT BACAAN AL-QURAN
1
Tahqiq
التَحْقِيق
Bacaan lambat dan bertajwid serta tadabbur.
Pertandingan Tilawah
2
Tadwir
التَدْوِير
Bacaan sederhana dan bertajwid.
Ketika Solat
3
Hadr
الحَدْر
Bacaan laju dan bertajwid.
Mengulang Al-Quran


Ketiga-tiga martabat ini termasuk di dalam bacaan tartil.[4]
التَرْتِيل



[1] Setiap bacaan perlu bertepatan dengan kaedah nahu walaupun kaedah tersebut tidak masyhur contohnya kalimah (öNä3ͬÍ$t/) Al-Baqarah Ayat 54. Qiraat Nafi’, Ibn Kathir, Ibn ‘Amir, ‘Ashim, Hamzah dan Al-Kisaei membaca huruf hamzah dengan kasrah, wajah ini masyhur dalam kaedah Bahasa Arab. Qiraat Abu ‘Amru membaca dengan sukun pada huruf hamzah. Manakala riwayat al-Duri membaca dengan ikhtilas iaitu membaca ⅓ atau ⅔ harakat.
[2] Bertepatan dengan salah satu daripada 6 mushaf Rasm’Uthmani. Terbahagi kepada 3 bahagian.1) Bersalahan dengan sebahagian mushaf tetapi bersamaan dengan mushaf yang lain. 2) Bersamaan dengan mushaf Rasm ‘Uthmani dalam keadaan Muhaqqaqah atau Muhtamalah. 3) Perbezaan rasm yang sedikit pada tempat yang tertentu yang dimaafkan. Felza Zulhibri Abdul Majid. 2014. Tajwid Teori Mudah.
[3] Bacaan Al-Quran itu diambil daripada guru yang mutqin iaitu yang diiktiraf ilmunya merujuk pada pembelajaran bacaan Al-Quran dan amanah dengan ilmunya, dengan itu dapat menghindar daripada kesalahan bacaan dan bersambung pembacaan Al-Qurannya kepada Rasulullah s.a.w.
[4] Dikeluarkan oleh Ibn Al-Jazari dalam Al-Nasyr berkata Saidina Ali r.a. “Tartil itu: tajwid pada huruf dan pengetahuan tempat waqaf”. Muhammad Tariq Al-Siddiq. 2015. Nur Al-Jamal Syarh Tuhfatu Al-Atfal.



Comments