Burj Khalifa : Bangunan Tertinggi Dunia Dirasmi



DUBAI: Ketika berdepan kemelut kewangan, bangunan dan menara tertinggi dunia yang baru - Burj Dubai - dibuka dengan rasminya malam tadi dengan ketinggian 828 meter (2,717) di tengah padang pasir Dubai.

Dengan percikan bunga api, pembinaan struktur paling mengagumkan itu dirasminya pemerintah Dubai, Sheikh Mohammad Rashed al-Maktoum.

Dikenali sebagai Burj Dubai ketika pembinaannya, Sheikh Mohammad bagaimanapun malam tadi mengisytiharkan nama baru kepada mercu tanda baru dunia itu sebagai Burj Khalifa iaitu tanda menghormati Presiden Emeriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa Zayed al-Nahayan.

Sheikh Khalifa juga adalah pemerintah Abu Dhabi, negara sekutu UAE yang membantu menyuntik AS$10 bilion tahun lalu untuk menyelamatkan syarikat pemaju hartanah gergasi Nakheel, iaitu anak syarikat Dubai World.

"Hari ini UAE berjaya memiliki bangunan tertinggi di dunia yang dihasilkan tangan-tangan manusia.

"ia suatu projek yang hebat dan ia berhak memakai nama orang yang hebat," kata Sheikh Mohammad.

Pasukan payung terjun yang memakai pakaian ala bendera UAE iaitu hijau, hitam dan putih menyentuh potrait gergasi Sheikh Khalifa yang disemat di dinding menara yang menelan belanja AS1.5 bilion itu.

Dubai berharap Burj Khalifa akan mengembalikan semula kegemilangan ekonomi dan kewangan negarai itu yang tercalar akibat kemelut hutang, baru-baru ini.

Kerja bagi Burj Dubai bermula pada 2004 dan berterusan.

Setiap masa tingkat baru akan ditambah hampir setiap tiga hari, menunjukkan Dubai terus membentuk keadaannya sejak beberapa tahun dari sebuah padang pasir kepada sebuah kosmopolitan urban gergasi yang dipenuhi pencakar langit.

Sehingga Januari 2007, beribu-ribu pekerja yang kebanyakan mereka dibawa secara kontrak sementara dari India menyiapkan 100 tingkat bangunan terbabit.

Bangunan lengkap mengandungi lebih 160 tingkat. Ia melebihi 50 tingkat berbanding Menara Willis di Chicago, bangunan yang pernah memegang rekod paling tinggi yang dikenali di Amerika Syarikat sebagai Sears Towers.

sumber : bharian

Comments