27 August 2010

Lawak Biji Kurma

Pada suatu hari seperti biasanya, Ajoi sedang berkumpul bersama bersama sahabatnya, Wak Sumardi dan Pancis dan Sahrom. Mereka asyik menikmati kurma yang dibeli petang tadi sambil tengok TV, almaklumlah duduk rumah bujang.

Timbul fikiran Ajoi untuk mengenakan Wak Sumardi.
Ajoi memakan sebiji buah kurma dan kemudian bijinya diletakkan didepan Wak Sumardi. Demikian seterusnya, setiap kali habis makan kurma, biji diletakkannya di depan Wak Sumardi.

Ajoi : “Lihatlah…siapa diantara kita yang makan kurma paling banyak?”
Mereka secara spontan mencari siapa yang makan kurma paling banyak dengan melihat biji-biji kurma di depan masing-masing.

Tak berapa lama selepas itu , Ajoi menjawab pertanyaan yang diajukannya sendiri.
Ajoi : “Wak lah yang paling banyak makan buah kurma…lihat saja biji kurma didepannya. Dia mengumpulkan paling banyak biji kurma”.

Wak Sumardi bengang pasal dia rasa dia makan macam biasa jer, dia menangani gurauan Ajoi dengan bijak.
Wak Sumardi : “Lihat.. . Ajoi makan kurma dengan biji-bijinya…sebab tu takde biji kurma depan dia ”
Kawan-kawan yang lain pun ikut tertawa.

1 comment: